Friday, October 9, 2009

BAB DUA HAMZAH DALAM DUA KALIMAH

Bab dua hamzah Dalam Dua kalimah

Apabila terdapat dua hamzah Qota’ yang sama barisnya dalam dua kalimah samaada baris atas, baris bawah atau baris hadapan maka Abu Amru akan menggugurkan hamzah Qota’ yang pertama.

Contoh:-
Baris atas:جآءاحدكم جآءامرنا
Baris bawahهؤلآءان كنتم من سمآءان :
Baris depan:اولياءاولئك

• Apabila telah digugurkan hamzah yang pertama maka Hukumnya juga bertukar dari mad muttasil kepada mad munfasil. Maka kembali kepada kaedah membaca pada hukum mad munfasil untuk Duri dan Susi.
Apabila bertemu dua hamzah Qota’ (ء(ء yang berbeza barisnya di dalam dua kalimah, maka Abu Amru akan membaca seperti berikut:
i. Jika hamzah(ء) yang pertama berbaris atas(فتح) dan hamzah kedua berbaris bawah(كسره) seperti فتىءالى) ,maka Abu Amru akan membaca dengan tashil hamzah(ء) yang kedua .

ii. Jika hamzah(ء) pertama berbaris atas(فتح) dan hamzah kedua berbaris atas dan hamzah kedua berbaris depan(ضمة) seperti(جآءامة) maka abu Amru akan membaca dengan tashil hamzah(ء) yang kedua.

iii. Jika hamzah(ء) yang pertama berbaris depan(ضمة) dan hamzah kedua berbaris atas(فتح) seperti (السفهآء الا) maka Abu Amru akan membaca dengan ibdal hamzah(ء) yang kedua

iv. Jika hamzah(ء) yang pertama berbaris bawah(كسرة) dan hamzah kedua berbaris atas (فتح)seperti(السماء او ائتنا) , maka abu Amruakan membaca dengan ibdal hamzah(ء) yang kedua kepada ya(ياء) ’.

v. Jika hamzah(ء) yang pertama berbaris depan(ضمة) dan hamzah kedua berbaris bawah (كسرة) seperti, maka abu Amru akan membaca dengan dua wajah, iaiti:
a) Tashil hamzah (ء) yang kedua
b) Ibdal hamzah(ء) yang kedua dengan wau(واو)

No comments:

Post a Comment